Friday, May 26, 2006

Uswatun Hasanah

Kisah 1

Sewaktu di akhir-akhir hayat Rasulullah s.a.w baginda masih teraba-raba di bawah bantal baginda lalu dikeluarkan uncang yang mengandungi tujuh dinar wang emas lalu berpesan kepada Siti Aisyah agar dinafkahkan kepada fakir miskin.

Siti Aisyah yang sibuk menjaga baginda seakan terlupa, sehingga baginda sedar dan bertanya sudahkah dinafkahkan kepada fakir miskin.Sabda baginda,
" Aku risau apakah yang akan dijawab kepada Allah bila bertemuNya nanti,sedang dalam rumahku ada tujuh dinar wang emas dan di luar sana masih ada lagi orang miskin yang belum makan"

Kisah 2
sewaktu peperangan Tabuk dan tanah Arab dilanda musim panas umat Islam menghadapi kesukaran material. Rasullullah s.a.w lantas mengumumkan sesiapa yang ingin menginfakkan hartanya boleh berbuat demikian.

Saidina Umar r.a senyap-senyap bertemu baginda lalu berkata "Ya Rasullullah! Aku nafkahkan separuh daripada hartaku untuk Islam". Tetapi Saidina Abu Bakar juga senya-senyap datang berjumpa Rasulullah dan berkata. "Ya Rasullullah! Aku nafkahkan seluruuh hartaku untuk Islam". Rasulullah bertanya, kalau seluruh harta diserah apa yang kau tinggalkan untuk keluargamu? Jawabnya."Allah dan Rasul"

Masya Allah begitu hebat akhlak pemimpin agung dan kesan tarbiah selama 22 tahun.

Kita?...Tepuk dada tanya iman

1 Comments:

At 3:10 pm, Anonymous Anonymous said...

What a great site » »

 

Post a Comment

<< Home