Monday, December 05, 2005

Membangun bersama Islam

Berita Minggu edisi 4/12/05 ade menyiarkan bahawa ada pemimpin UMNOyang mengatakan bahawa motto PAS, Membangun Bersama Islam sudah tidak relevant.
Kaie nak nyatakan di sini bahawa, implikasi daripada kenyataan itu boleh membawa kepada tersasr iktqad.
Ironinya, kalau dia berkata sedemikian, so, ape slogan yang perlu kita bawa?
adakah dia bemaksud untuk menyatakan bahawa kita perlu membangun bersama Nasrani, membangun bersama Yahudi,Buddha, membangun bersama Hindu, dan lain-lain agama?

mungkin jugak dia nak nyatakan bahawa slogan PAS itu sudah tidak relevant as kononnya agenda PAS sudah tidak lagi relevant.kalau itu yang yang dia maksudkan sebagai seorang menteri yang beragama Islam, ucapan itu tidak sepatutnya diucapkan,kerana boleh membawa kepada tersasarnya i'ktiqad bahawa Islam sudah tidak relevant....
sebagai umat Islam yang kita menghuni bumi Allah, menghirup udara Allah,berjalan atas bumi Allah, menikmati nikmat dari Allah..sesungguhnya tiada cara lain untuk kita membangun melainkan bersama Islam...kalau nak attack PAS, attack PAS as PAS per se, jangan attack Islam generally.Ini boleh menimbulkan kemarahan umat Islam.

sebut pasal mmbangun bersama Islam, kekadang, Kaie pelik kenapa dalam certain aspects, umat Islam, mengikut kehendak Islam, kenapa certain aspcts tidak mengikut kehendak Islam?
adakah Quran itu pelu diikuti sebahagian jer...?
"afa tukminuna bi ba'di alkitab wa takfuruna bi ba'dih"

kenapa dalam bab kematian baru perlu mengikut ajaran agama?
kenapa setiap kali kematian baru perlu nak pakai tudung, itupun rambut masih keluar....kenapa perlu ikut ajaran Islam lak?....kenapa perlu pakai tudung certain-certain time jer.

kenapa ajaran Islam hanya perlu diikuti dalam bab-bab rituals (ibadat) sahaja?
Islam bukan agama bersifat ritual sahaja...Islam meliputi setiap aspect kehidupan...Ini yang membezakan Islam dan agama lain yang hanya besifat ritual seperti agama Hindu..

tapi yang peliknya apabila bicara soal hiburan, kita tidak pulak mengikut ajaran Islam?
hiburan tak ade dalam Islam ke? mesti nak ikut hiburan cara barat...ape qiblat kita?
Baitullah ke New York city?
mungkin manusia lupa bahawa Allah mencipta manusia,dan Allah lebih dahulu tahu ape yang manusia tak tahu..soal hiburan untuk mausia memang sudah diciptakan Allah sejak azali sebelum kita kenal ape itu hiburan...jadi tak timbul soal hiburan tidak wujud dalam Islam, ia wujud dan yang membezakan antara hiburan yang halal dan yang haram ialah cara manusia menterjemahkan dalam kehidupan.

sebagai contoh, kerajaan PAS Kelantan menganjurkan konsert tautan kasih 2 bualn yang lepas kir-kira 4- 5hari sebelum ramadhan...beza dari konsert yang dianjurkan oleh UMNO.
1.entrance lelaki dan perempuan diasingkan...
2.solat dilakukan secara jemaah
3.konsert dilakukan selepas solat
4.dimulai dengan tazkirah dan puji-pujian kepada Allah.
5.mendekatkan diri dgn Allah

pernahke UMNO anjur konsert sedemikian?
Taubat lahum....menjauhkan diri dari Allah lagi ade la...
tu pun masih ade yang kutuk PAS..
nak ajak mendekatkan diri kepadaAllah pun kena kutuk ke?
mendekatkan iri dgn yaitan disokong lak....

begitu jugak bila bicara soal pembangunan, kenapa tidak mahu membangun bersam Islam?
ape istilah membangun tak der dalam kamus Islam ke?
kenapa kerajaan Islam Madinah yang dibentuk oleh baginda rasul dianggap masyarakat madani?
kenapa kerajaan khalifah Umar Abd Aziz, boleh membangun sehingga no any single person entitled to the zakat..sumenyer mampu untuk menampung kehidupan sendiri.... kerajaan kita?
pemimpin hidup mewah...rakyat..lak?
buktinya Bersama di TV3 malam tadi....

kenapa tidak yakin dengan Islam?
kalau kita umat Islam sendiri pun tidak yakin dengan Islam, apakah kita akan harap orang bukan Islam,nak yakin dengan Islam? kalau kita umat Islam taknak sokong Islam, sape nak sokong Islam?
nak harap Sisters in Islam?
nak harap Puteri UMNO?
Janganla harap....
lagi sedih kalau orang bukan Islam pun yakin dengan Islam, kita yang mengaku umat Islam pulak tak yakin dengan Islam.

kaie brpendapat bahawa, jikalau ade 2 golongan yang hendak kepada Islam, maka kita hendaklah memilih kepada gologan yang Islamnya lebih dari golongn yang satu lagi walaupun satu jengkal jer lebihnya.
Begitu jugak dgn PAS dan UMNO, kaie admit that kerajaan Pak Lah nak bawa Islam,PAS pun nak bawa Islam tetapi Islam yang nak dibawa oleh PAS nampak jelas dan lebih sedikit dari ape yang nak dibawa oleh Pak Lah.

so...where are we?